« 4. A politikai tudatosság kérdése | KEZDŐLAP | 6. A megszállás » |
59. A nyugat felé űzött magyarok bejövetelének irányát Etelköz földrajzi fekvése és a költözésre közvetlen okot adó besenyő-bolgár támadás következtében előállt stratégiai helyzet határozta meg.
60. A magyar hadak Etelközön a Dnyepertől a Duna-torkolat vidékéig leginkább a folyók mentén tanyáztak. A fejedelmi törzs szállásföldjét, az új hazában is elfoglalt központi helyzetét is figyelembe véve, mindenesetre valahol a Dnyeszter vidékén kell keresnünk.
61. A Don és Dnyeper-köz déli részén tanyázó besenyők támadása a Dnyeper-Bug-Dnyeszter-vidéki magyar törzseket, köztük Árpád törzsét is, délkeleti irányból a Dnyeper-sellők járhatatlan vizén aluli, Jekatyerinoszláv és Cherson [Kherszon] közti Dnyeper-szakasz felől érte. A hirtelen támadástól meglepett törzsek, nagyszámú barmaik miatt mindenesetre a folyók mentén, észak-nyugati irányba, a podoliai terrasz felé menekültek. A legkeletibb törzs népe, a Dnyeper mentén haladva, Kijev alá jutott s ott tábort ütött (Orosz évkönyvek, Anonymus, Krónika), mialatt a vele párhuzamosan haladó törzsek a Bug forrás-vidékére (Anonymus: Ladomér [Vlagyimir/Ladoméria]), illetőleg Halicshoz (Anonymus) értek. A magyar nép zöme így a bolgár háborúból otthonmaradt Árpád fejedelem vezetése alatt a Kijev-Halics vonalig jutott. Itt beleütközve a megtelepedett szláv népek gyűrűjébe, délnyugatnak fordult s a megelőző évek portyázó hadjárataiból jól ismert Vereckei-hágón át igyekezett a Felső-Tiszai síkságra lejutni (Anonymus, Kézai, Hun-Krónika).
A besenyő támadás és a menekülés irányáról Pauler (Századok, 1880).
62. A folyókon könnyűszerrel átkelő besenyő sereg minden ellenállás nélkül vette birtokába a Dnyeper és Dnyeszter közének az északnyugat felé menekülő magyaroktól védtelenül és néptelenül elhagyott déli vidékét. A támadásuktól közvetlenül még nem érintett s ezért mindenesetre később felkerekedő Prut-Duna-vidéki magyar törzsek veszedelmes helyzetbe jutottak. A Prut és Szeret völgyén északnyugat felé való gyors menekülésnek az összeszűkülő folyóvölgyekben útját vágták a Dnyeszter mentén Mohilev [Mogiljov] és Kamenyec-Podolszkij vidékétől már egyenesen nyugati irányba haladó törzsek. Dél-nyugat felől pedig Havasföldén át ekkortájt érkezett meg Árpád fiának, Leventének szétvert serege, nyomában az üldöző bolgárokkal. Hatalmas túlerőben levő ellenségeiktől két tűz közé szorítva más menekvésük nem volt a Beszterce, Tatros és más patakok völgyein a Keleti-Kárpátok hirtelen emelkedő magaslataira kellett felhúzódniuk. Az úttalan havasokon, rengeteg erdők közt vezető Borgói-, Tölgyesi- és Gyimesi-szorosokon át nagy nehézségekkel, természeti akadályokkal és nélkülözésekkel küszködve vergődtek át Erdély földjére, a Maros felső folyásához (Krónika).
63. A fejedelmi nemzetség hagyományában az északkeleti bejövetel emléke maradt fenn. Viszont a dél-dunántúli Balaton- és Al-DunaDráva-vidéki magyarság hagyományaiban az erdélyi bejövetel s a hegyek közt való bolyongás emléke maradt fenn. A XI. századi Gesta Ungarorum e két hagyomány alapján kétfelől vezette be a magyarokat, Erdély és az Ung folyó mellől. A későbbi átdolgozók is (Budai Kr., Bécsi Képes Kr. stb.) fenntartották a kétfelőli bejövetel emlékét (a Hun-történet végén. De Erdeel et de flumine Ungh), a honfoglalás részletes leírásában azonban már csak Erdélyről szólnak. Anonymus viszont a Felső-Tisza-vidéki hagyományok alapján csak az északkeleti bejövetelről szól, de fenntartotta emlékét az erdélyi bejövetelnek is. Az Ultra silvam Hovos kifejezés mellett más értékes bizonyságait is találjuk Anonymus elbeszélésében a kétfelőli bejövetelnek, ha azt részletesen elemezve s a benne szereplő hadnagyok és vitézek törzsi és nemzetségi hovatartozását megállapítva tesszük vizsgálat tárgyává.
Megállapíthatjuk, hogy a felsőtiszai hagyományok eredetileg csak négy magyar hadról és hadnagyról és a hozzájuk csatlakozó kabarokról (kunokról) tudtak: 1. Árpád-hada. Árpád nem: Álmos, Árpád, Tas (Konst: TashV), Hulek (Konst.: Ielec), Előd (Krón.: Álmos apja); Csák nem: Szabolcs; Kurszán- v. Kartal nem: Kurszán; Szalók nem: Usubu; Euse; 2. Lél-hada. Zovárd nem: Zoárd (Liudprand: Salard), Kadosa, Lél (Krón.: a Zoárd nem őse); Szemere nem: Huba; 3. Ound-hada. Boor vagy Kalán nem: Ound, Ete; 4. Kundu-hada. Kaplony nem: Kundu (Krón.: Kusid és Kaplony apja); Maglód nem: Tuhutum, Gyula, Zsombor; Agmánd nem: Ogmánd, Opaforkos; 5. Kabarok (Kunok) hada. Aba nem: Ed és Edumen; Miskolc nem: Bunger, Bors; Örösur nem: Ousad, Ursuur (Krón.: Urs) és a többi kun vitéz. Anonymus ki a dunántúli hagyományon alapuló XI. századi Gestát és a hetes tagoltság hagyományát is ismerte a négy magyar had közül hármat kettészakít s így jut el a hetes számhoz. Árpád, Huba és Tuhutum mellett a Gesta Szabolcsa, Lélje és Kunduja is önálló hadnagyokként szerepelnek s mindhárom az Árpád nemzetség hagyományos neveinek felhasználásával kapott apát (Előd, Tas) vagy fiút (Kurszán). Árpád, Tas, Szabolcs, Kurszán harcaiban és birtokadományaiban a fejedelmi törzs legelőkelőbb nemzetségeinek családi hagyományai elevenednek meg (v.ö. Turul, XXX.). Anonymusnál ez a négy magyar had, Árpád, Huba (vagy Lél), Tuhutum (vagy Kundu), Ound hadai és a kabarok (kunok) jönnek be Vereckénél s ők foglalják el az ország nagy részét. Csak mikor a Maros-vidékre érnek, akkor tűnnek fel a déldunántúli hadak addig nem említett vitézei: Vérbulcs nem: Bogát (Liudprand) és Vérbulcs (Konst., Krónika); Botond nem: Kulpun és Botond (Krón.) és a Karogyér mentén Árpádhoz csatlakozó székelyek. (Anon. XXXIX., XLIXLIII., L.) Ebből az elbeszélésből kétségtelenül a kétfelől jövő hadak marosvidéki összetalálkozásának emléke csendül ki.
A honfoglalástörténet kutatói nem ismervén fel az etelközi stratégiai helyzetben és a különböző vidéki helyi hagyományokon nyugvó források eltérő elbeszélésében rejlő forrásbizonyítékokat , hol egyik, hol másik forrás után indulva, északkelet (legutóbb Pauler), vagy Erdély (Marczali) felől vezetik be az egész magyar népet. Emellett a Roessler-féle kisoláhországi őshaza ingatag feltevésén alapuló Al-Duna-Orsova útiránynak is vannak hívői (Karácsonyi: Tört. jogunk. Budapest, 1921.), csupán a stratégiai helyzetből önként következő és a forrásokból bizonyítható kétfelőli bevándorlásnak nem akadt újabban hirdetője, noha Kaprinai István már a XVIII. században rámutatott ennek valószínűségére.
64. Az északkeleti Kárpátok hágóin át, Verecke felől jövő hadak Ungvár, Zemplén és Borsova vidékének birtokbavétele után a Tisza mentén déli, a Szamos-völgyén délkeleti s a Rima-völgyén nyugati irányba haladva nyomultak az ország belsejébe, mialatt az Erdélyből jövők a Maros-völgyén át tartottak nyugat felé. Ellenállásra alig találtak.
65. Az Avar-birodalomnak a VIII. és IX. század fordulóján bekövetkezett bukása után a Tisza vidékén szilárd politikai alakulat nem jött létre. Az avarok pusztasága (Regino) mégsem volt teljesen lakatlan. Az avarok és uralmuk alá tartozó hun-bolgár törzsek, nemzetségek maradványai sokan nem lehettek. A IX. században Nagy Károly kíméletlen hadjáratai, majd a korábban fennhatóságuk alá tartozó Duna-menti szlovének és a morvák, később a Tisza és Száva völgyén át északi és északnyugati irányba terjeszkedő bolgár hatalom támadásai valósággal kiirtották a nemrég még hatalmas avar népet az urasága alá tartozó rokon törzsekkel együtt. Egy nagyobb töredékük lehet a székely nép, mely talán a balkáni bolgárok támadásai elől a Felső-Maros és Küküllő völgyeit szegélyező hegyekbe húzódott s itt élt függetlenül, az őt környező világtól elkülönülve, a magyarok bejöveteléig. Szatmár és Bihar vidékén is valami törökfajú néptöredék tanyázott. Az avarok kisebb töredékei a gepidák gyér maradványaival együtt (Conversio Bagoariorum) összevegyültek a Balkánról és a Szerémségből a Tisza mentén és a Duna bal partján fel az Ung folyóig, illetőleg az Ipoly és Rima völgyéig húzódó szlovénekkel (bolgár-szlávokkal) és bolgárokkal (török-bolgárokkal). Mindezek a laza nemzetségi szervezetben élő, szláv és bolgár-török eredetű, kezdetleges föld- és mocsárvárak Bács, Bodrog, Csongrád, Alpár, Nógrád, Gömör, Diósgyőr, Zemplén, Ungvár körül csoportosuló néptöredékek a bolgár cár fennhatósága alá tartozhattak. A bolgár hatalom a IX. században kiterjedt az egész tiszai síkságra és a Duna-Tisza közére, egészen a Duna-könyökig [Duna-kanyar] és az erdélyi sóbányák Torda, Zalatna vidékére. (Einhardi Annales ad A. 824., Annales Fuldenses ad A. 863., 892., Annales Laurissenses ad A. 827.) A földvárakban a bolgár cár tisztviselőinek (Anonymus: duka) vagy inkább neki hódoló nemzetségfőknek volt székhelye, kik a nagy távolság és a közbeeső területek néptelensége miatt a központi kormánytól meglehetősen függetlenül uralkodtak a várak körzetében lakó bolgár és szlovén nemzetségek fölött.
Pannónia az avar összeomlás után egészen a Dunáig frank uralom, a friauli és keleti (Ostmark) őrgrófok hatalma alá került. A IX. század második felében azonban a frank uralom már névleges fennhatósággá változott. A Dráva és Száva közének Pozsegától nyugatra eső felében lakó szlovének felett Braslav herceg, Arnulf császár hűbéruraságát elismerve, önálló fejedelemként uralkodott (Ann. Fuldenses). A Balatontól nyugatra, délre és északnyugatra a Zala folyó vidékén és a mai Vas megye területén sűrűbben lakó délszláv szlovéneket a Moimir és Szvatopluk elől Nyitra vidékéről idemenekült s a frank császárnak hódoló szláv fejedelmek, Privina [Pribina] és fia, Kocel hajtották uralmuk alá és térítették a keresztény hitre (Conversio Bagoariorum). Esztergom és Visegrád, Veszprém, Tüskevár, Karakó, Pécs környékén elszórtan élő szláv nemzetségek, valamint az avarok elszlávosodó maradványai a frankoknak hódoltak, az ő pásztoraik voltak. (Krónika: vlachi, qui et pastores Romanorum.) Pannónia egyházi főhatóságán az aquilijai [pátriárka] és salzburgi érsekek osztoztak. Keresztény hitre tért avarok a IX. században számosabban már csak a Hainburg-Szombathely-Moson-Győr határolta területen a keleti őrgróf védelme alatt éltek, hová még Nagy Károly életében menekültek ellenük támadó szlovén alattvalóik elől. (Einhardi Ann. ad. A. 805., Conversio Bagoariorum ad. A. 871.) Pozsony, Sopron, Kőszeg és a Bakony vidékén s talán másutt is a Dunántúl gyérlakosságú katonai rendeltetésű német-frank telepek voltak. (Anonymus római katonái, Krónika: Teutonici.) A Nyitra és Vág völgyén és a Kis-Kárpátok lejtőin, a Modor-Nyitra-vonaltól északra Trencsénig húzódó szláv telepek fölé nemzeti fejedelmeik, törzsfőnökeik elűzése után (v.ö. Privina sorsát) a IX. század második felében Szvatopluk morva fejedelem terjesztette ki hatalmát. Lehet, hogy egy időre az észak-dunántúli (Esztergom-Visegrád-Veszprém) szlávokra is kiterjedt fennhatósága s így a Duna-könyöknél közvetlen szomszédságba került a bolgárokkal. A magyarok bejövetelekor azonban Szvatopluk viszálykodó fiait már csak a Nyitra és Vág folyók völgyei uralták.
Magyarország honfoglalás előtti etnográfiai képét illetőleg az idézett szűkszavú források mellett főleg a helynevek (v.ö. Melich: MNyK. I. 6.) és a régészeti emlékek (Hampel: Újabb tanulmányok. 1907.: a szláv-magyar és avar-magyar kontinuitásról) bizonyságára támaszkodhatunk. Az újabb nyelvtudományi eredmények meglepően igazolják a Duna-Tisza-Maros-menti bolgár és szlovén lakosságot, mit a történetírás az utóbbi időben hajlandó volt tagadni, vagy legalább is jelentéktelennek minősíteni. (Melich: Bolgárok és szlávok.) Az avarokról és székelyekről Thúry: A székelyek eredete. 1989. Sebestyén: Az avar-székely kapcsolat emlékei (id.h. 1899) és Hóman: A székelyek eredete. 1921. Általánosságban Magyarország honfoglaláskori lakóiról helyesen tájékoztat Marczali (M. N. Tört I.) és Pauler (A m. nemz. tört. Szent Istvánig). Az oláhokról legutóbb Karácsonyi: Százezer jaj, millió baj és Történeti jogunk. 1921. A XI. századi Gesta Pannoniában, vagyis Dunántúl[on] említette a rómaiak vlachoknak nevezett pásztorait, ugyancsak e vidékre teszi a XI. századi orosz krónika a magyarok által elűzött Duna-menti volochokat. Anonymus azután megtévesztve a XII. sz. eleje óta délkeleti Erdélybe behúzódó balkáni vlachok jelenlététől szétválasztotta a kettős névvel jelzett népet, a vlachokat Erdélyben, a római pásztorokat Dunántúl[on] szerepelteti.
66. A Tisza-vidéki bolgár-szláv telepek gyér lakossága elszigetelt helyzetében komoly ellenállást nem fejthetett ki a teljes erővel rátörő, élethalálharcát vívó lovas magyarsággal szemben. A Felső-Maros-vidéki székely néptöredék pedig mint ez a hunok, avarok, türkök, kunok és más keleti népek előnyomulása alkalmával más rokon népekkel is rendszerint megtörtént csatlakozott a Maros völgyén át nyugatra tartó magyar hadakhoz, harcosait és terepismeretét rendelkezésükre bocsátva.
A tiszai síkságot kétfelől ellepő magyar hadak hamarosan behódoltatták az elszórt szlovén, bolgár és avar telepek földműves lakosságát és megülték a zólyomi, észak-gömöri és tornai erdőségek, az északkeleti határhegység, az Avas, Lápos, Meszes, a bihari nagy erdőség, a krassói hegyvidék, a delibláti homok, az Al-Duna és a Duna-Tisza-köz homokos, szikes pusztasága által határolt sík területet.
67. Tisza-vidéki szállásaikról intézték a magyarok 898 és 899-ben a Száva és Dráva völgyén át első nagyobb támadásaikat nyugat ellen s innét indultak a második lombardiai hadjáratról visszatérve 900-ban Pannónia megszállására.
A Balaton-menti és Dráva-Száva-közi szlovén fejedelemségek a IX. század végén eltűnnek a történelemből. Valószínűleg a magyarok 894., 898. és 89990. évi pusztító hadjárataiban semmisültek meg. A Tisza vidékéről 900 nyarán útnak induló magyarság, bár itt-ott a szlovénekkel s talán frank határőrökkel is harcra került a sor a hagyomány Óbuda (Anonymus) és Veszprém vidékén (Krónika és Anonymus), Baranyavárnál és a Balaton-mentén tud harcokról (Anon.) , Pannóniában sem talált keményebb ellenállásra. A behódolt szlovén és avar lakosságot a magyarok békén hagyták.
Az északnyugati felföld birtokbavételére 902-ben került a sor, mikor a magyarok Morvaországot megtámadva, a vág- és nyitramelléki szlávokat tótjaink őseit felszabadítva a morva herceg uralma alól, saját fennhatóságuk alá hajtották. 902 végére befejeződött az új haza területének meghódítása, melynek határát 907-ben nyugat felé egészen az Enns folyóig tolták ki. A magyarok az elfoglalt területen életmódjuknak és ősi települési szokásaiknak megfelelő módon rendezkedtek be.
A 896902. évek történetére: Annales Fuldenses, Ann. Alemannici, Liudprand, Anonymus. V.ö. Pauler: A magy. nemzet tört. Szent Istvánig.
« 4. A politikai tudatosság kérdése | KEZDŐLAP | 6. A megszállás » |