fedőtánc | TARTALOM | fehér bor |
tágabb értelemben mindazon táncok elnevezése a szakirodalomban, amelyeket valamely fegyverszerűen használt eszközzel (kard, fokos, balta, bot stb.) járnak, ill. a ma használatos eszközt korábban fegyver helyettesíthette. Kifejezetten férfitánc. A világ minden részén találkozunk fegyvertánccal. Korai virágzásukról az antik tánckultúra emlékei éppúgy tanúskodnak, mint a germán tánctörténet első adatai. Európában többféle fegyvertánc-maradvány is előfordul. 1. A kötött szerkezetű csoportos, ún. lánckardtáncokban a kard vagy más eszköz (fakard, bot, abroncs) a táncosok láncszerű összekapcsolódását szolgálja. 2. A mórok és a keresztények harcát jeleníti meg a középkor óta sokat emlegetett moreszka. 3. Az ún. mutatványos, ügyességi fegyvertáncok a legszélesebb körben elterjedtek. Ezek a fegyverkezelés egyetlen mozzanatából a földre tett eszköz körüli táncolásból vagy az eszköz láb alatti átkapkodásából állnak. A Zólyom vidéki szlovákság → nyúltánca is ide sorolható. A K-európai népek kötetlen fegyvertáncaiban gyakoriak a párbajszerű mozzanatok. A magyar tánckincsből a történeti → hajdútánc és az ennek maradványait őrző eszközös pásztortáncok tartoznak ide, valamint a → bodnártánc. (→ még: botoló, → kanásztánc, kardtánc, eszközös táncok) Irod. Wolfram, R.: Schwerttanz und Männerbund (IIII., Kassel, 193637); Domokos Pál Péter: A moreszka Európában és a magyar nép hagyományaiban (Filol. Közl., 1958); Alford, V.: Sword dance and drama (London, 1962); Andrásfalvy Bertalan: Párbajszerű táncainkról (Ethn., 1963); Pesovár Ferenc: Kanásztánc és seprűtánc mutatványos táncaink két típusa (Tánctud. Tanulm., 196768, Bp., 1969); Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok (IIV., Bp., 1970).