király jegye | TARTALOM | kirekesztés |
Régi, főként Árpád-házi királyaink alakjához nagyrészt tipikus, nem szorosan személyhez kötött mondai motívumok, valamint előkelő családok → névmagyarázó mondái, → címermondák és birtokmondák kapcsolódtak, akik kiváltságaikat egyes királyainktól nyerték. A királymondák kisebb része viszont az uralkodók egyéniségét, történeti szerepét jellemző anekdotikus vagy legendás esetek. Leggazdagabban → Szent István, → Szent László, IV. Béla (a → tatár mondakör vagy a → Sári, Mári jertek elő féle mondák), → Nagy Lajos és → Mátyás király körül sűrűsödnek hasonló történetek. Figyelmet érdemelnek a régi királyokhoz fűződő helyi hagyományok. Így tudni vélik, hogy Ménfő határában esett el Aba Sámuel, Zámolyban fogták el és vakították meg Pétert, I. Géza építtette a váci templomot, a magyaróvári templomtéren Kálmán király kivégeztette a keresztes hadak kicsapongó főembereit. Vak Bélát, mivel világtalan volt, a nagyszombati s ugyanígy a Ság hegyére szánt vár építése alkalmával félrevezették: kisebb körben határozták meg a vár területét, mint ő szerette volna. III. Béla mint az ugocsai Lászlófalu telepítője emlékezetes. IV. Béla menekülését, pihenőhelyeit, kincsének rejtekeit a Bükk hegységtől a Dráváig számos helyen emlegetik. Kun László emlékét nemcsak a → Básta szekeréhez hasonló, emberek húzta „Kun László szekere” kifejezés őrzi; Lacházán pl. azt is tudni vélik, hogy ott volt kedvelt mulatóhelye; Böszörményen pedig, hogy az ottani erdő Csonkatornyában ölték meg, mivel szeretőjét nem akarta feleségül venni. Méltatlan, kegyetlen tettek is fűződnek egyes uralkodók személyéhez vagy szűkebb rokonságához, erről Bánk bán, Zách Felicián, Kont és a harminc nemes mondája tanúskodik. Máskor önfeláldozó hősökről szól a monda, akik a harcoló királyt életük árán mentik meg, mint Szécsi Dezső Károly Róbertet, Cserei Balázs Zsigmondot, Kemény Simon Hunyadi Jánost. E mondáknak nagy hányada jóval az események, ill. a szereplőik halála után keletkezett. Forráskritikai vizsgálatukkal viszonylag keveset foglalkoztak. A folklorisztikában két rétegük különböztethető meg. Egy részüket régi történetírásunk rögzítette szájhagyomány vagy éppen történeti énekek alapján. Másik részük folklórgyűjtésünk alapján vált ismeretessé közvetlen népünk ajkáról. Rétegenként más-más társadalmi viszonyok tükrözői, eltérő műformákban és célzatuknak megfelelően más-más motívumok hangsúlyozásával. Irod. Szendrey Zsigmond: Történeti népmondáink (Ethn., 1925, 1926); Solymossy Sándor: Monda (A magyarság néprajza, III., Bp., 1943); Dömötör TeklaKatona ImreOrtutay GyulaVoigt Vilmos: A magyar népköltészet (Bp., 1969).