Ipari formatervezés | TARTALOM | A századforduló három évtizede |
FEJEZETEK
Az építészeti kultúra még bonyolultabb és összetettebb függő viszonyban áll a társadalom adott anyagi-gazdasági-intézményi fejlettségével, hatalmi-politikai viszonyaival és berendezkedésével, közvetlenebbül tükrözi a társadalom állapotát-fejlettségét, mint a kultúra más területei.
A reformkort és 18481849-et követő, 1867 után felgyorsuló fél évszázados békés fejlődés és modernizáció a 20. század első évtizedének végére Magyarországot, mint az OsztrákMagyar Monarchia e különböző fejlettségű és gazdaságú területekből és nemzetekből álló, mégis egységes piacú népek közötti együttműködés legdinamikusabban fejlődő és sok szempontból központi helyzetűvé váló területét kultúrájában is a világfejlettség magaslataiba emelte. Az ezt követő társadalmi visszahullás, az államiság alapjainak és a gazdasági környezetnek az összeomlása, a terület- és lakosságvesztés, az ezekből eredő visszacsúszás a félperiféria állapotába, majd az újraszerveződés-újrarendezés rövid két évtizedét követően a II. világháború pusztításai, a kelet-európai rendbe történt közel fél évszázados átsorolás a közepes fejlettség szintjén maradásért folytatott szinte reménytelen küzdelem a válság állandósulását jelentette. Az 1989-et követő átalakulás, amely egyelőre még a válság elmélyülésénél tart, az előző évszázad változásaival együtt alkotja azt a történeti hátteret, amelyben különböző időpontokban a centrumtól a periféria vagy félperiféria állapotáig sodródott e „kompország”, és az időlegesen kedvező társadalmi változások szinte évtizedenkénti ismétlődéssel váltottak át ellentmondásokkal teli szakaszokba. Mindennek egyféle képe, kulturális visszfénye is megnyilvánul anyagi-gazdasági, sőt, térbeli értelemben, az életforma kereteinek minőségében, de a művészet és kifejezés terén is a lassan mégis kibontakozó, periódusokként újraéledő modernizáció folyamataiban.
A 20. század építészete természetes módon és szinte minden vonatkozásban tükrözi a változó társadalmi, gazdasági és kulturális viszonyok összességét, a történelem által determinált mindennapi élet változó tendenciáit, célkitűzéseit és lehetőségeit. Az építészet minden ága és jellemző vonása, a településfejlődés, a településhálózat kialakulása, az élettér jellege, szerveződése, az épületek szerkezete, felületi megjelenése, technikai felszereltsége, a szegénység és gazdagság által determinált minőség számtalan összetevője tanúskodik erről. Egyes művek időnként föléemelkedhetnek az adott gazdasági állapotnak, az építészet egésze azonban pontos képet rajzol a változó korszakok gazdasági-társadalmi színvonaláról.
A 19. század második felében mentek végbe Nyugat-Európában is azok a döntő változások, amelyek a már kibontakozó modernizáció jelenségei. Az épületfajták (épülettípusok) száma ugrásszerűen megnőtt, az építőipar teljesítménye és termelékenysége a céhek felbomlását követően megsokszorozódott, s a nagyipar kibontakozásával párhuzamosan az urbanizációs folyamat is felgyorsult. Áruvá vált az építészeti produktum jó része, megjelent a telekspekuláció és a bérház, megváltozott az építtető, tervező és kivitelező kapcsolata és az építési, városépítő folyamatok szabályozása. Új anyagok, szerkezetek jelentek meg és terjedtek el. A technikai vívmányok, az új energiafajták, gépi technológiák és eszközök (gőz, gáz és villanyáram; gőzvontatású és villamosvasút; gáz-, később villanyvilágítás, távíró és távbeszélő, központi fűtés, felvonó; közművek kialakulása, {III-122.} földalatti vasút stb.), a 20. század elejétől az automobilizáció, a repülőgép, majd az ipari forradalom további hullámai által kiváltott rohamos technikai változások az írógéptől és a mozgóképtől a két világháború fegyverzetéig és a telekommunikációs eszközök forradalmáig évtizedről évtizedre átfogóbban, s egyre nagyobb mértékben még tovább alakították az életformát, modernizálták a személyes és közösségi lét kereteit. A sorsdöntő változások azonban jórészt már a 19. század folyamán megtörténtek. E folyamatban a tervezés egyre bonyolultabbá, összetettebbé vált a munkamegosztás új szintje volt kialakulóban e téren is. Már a 1920. század fordulóján elkülönült az építészeti és szerkezettervezés, önálló feladattá vált a technikai felszereltség tervezése és a műszaki üzleti-szervező tevékenység. A változóban lévő, rohamosan modernizálódó mindennapi élet, a technikai, gazdasági és intézményi fejlődés, az ipar, a kereskedelem és a közlekedés új közintézmények, kulturális épületek, áruházak, irodaházak chicagói magasházak , vásárcsarnokok, pályaudvarok, hidak, ipari és raktárépületek hatalmas tömegét igényelte. Olyan új városszerkezetek jöttek létre Párizs, Berlin, Bécs vagy Chicago esetében, amelyek modellé válhattak az eddig ismeretlen méretű metropolisok kiépülése során. Ezekkel együtt járt a szakmai közélet, szaksajtó és építészképzés, illetve a szakmai eszközök, ismeretanyag és alkotói szemlélet teljes megújulása. A már a 19. század első felében uralkodóvá váló historizmus korai historizáló áramlatait (a klasszicizáló-antikizáló és romantikus-neogótikus attitűdöket, s ezek egymásra ható változatait) a század közepén a szigorú historizmus akadémikus szemlélete, majd 1890 körül a késő historizmus jó negyven évig továbbélő neo-stílusai váltották fel. A 19. század végén s a századfordulón ezek is jórészt átadták helyüket a mérnöki építészetből, az angol Arts and Crafts iparművészeti mozgalomból és a ruskini, morrisi eszmékből egyaránt táplálkozó, a századvég már sajátosan dekadens életérzését és ízlését is kifejező art nouveau-nak, Jugendstilnek, szecessziónak, illetve a Chicagói Iskola mesterei és az európai premodern formavilágának. Az I. világháborút követően utasítja el azután mindezt a Modern Mozgalom jóformán minden folytonosságot megtagadó, totális modernizációt hirdető szemlélete.
Ipari formatervezés | TARTALOM | A századforduló három évtizede |