örökbefogadás | TARTALOM | öröklési jogi szokások |
1. az a folyamat, amelyben és amelynek szabályai szerint valamely személy (örökhagyó) vagyontárgyai és személyéhez fűződő jogai (hagyatéka) halála esetén utódaira szállnak. Ezek a szabályok leginkább az örökhagyó akaratnyilvánításának lehetősége, az öröklés tárgya és az örökös öröklési képessége, az eljárás szempontjából szorosan összefüggésben állnak a társadalmi és gazdasági viszonyokkal, irányadó kultikus elemekkel. Az öröklés az emberi együttélésnek régi, de nem alapjelensége, mert függvénye a tulajdon, közelebbről a magántulajdon kifejlődésének (közös tulajdon esetében a tulajdonos jogi személye, egyesek halála ellenére, generációkon keresztül változatlan maradhat). Feltételezhető, hogy kezdetben a magántulajdon (személyi tulajdon) kizárólagos tárgyát képező, a napi használat céljait szolgáló és egyénileg előállított dolgok (munkaeszközök, fegyverek stb.) a tulajdonos személyéhez olyannyira hozzátapadtak, hogy attól nem voltak elválaszthatók és halála esetén e tárgyakat sírjába helyezték, elégették (pl. házát felgyújtották) vagy feláldozták. Ha pedig ezekre már nem került sor, mert a tárgyak sorsa a tulajdonostól elválhatott, az öröklés abból állt, hogy a leszármazók az elhunyt vagyontárgyait, beleértve nemzetségi és családi isteneit, totemeit is, szükségszerűen mint az örökhagyó személyiségének folytatói egyetemes háramlással, az öröklés kezdeti módján szinte automatikusan vették át. Az örökhagyónak évezredeken keresztül nem volt rendelkezési joga személyes vagyontárgyai sorsa felől: ezen kezdetben csak korlátozottan segített az elsősorban vallási célokra szóló végrendelkezés (→ végrendelet), amely már akaratnyilvánítását tette lehetővé. Hosszú időn keresztül nem lehetett öröklés tárgya a föld, amit nemzetségi és családi kötöttségek korlátoztak. A primitív társadalmak is ismerik a személyhez fűződő jogokat, az ún. szellemi tulajdont (pl. egy-egy rítus, mágikus eljárás stb.), amelyek úgy örökölhetők, mint az egyéb vagyontárgyak (még a középkorban is hittek abban, hogy a boszorkány átadja „tudomány”-át kiválasztott utódjának). Az öröklés módjára nézve is érvényesültek különböző megkötöttségek, mert alapulhatott egyenlő jogokon, a nemek szerinti megkülönböztetésen [pl. a fiág (→ fiági öröklés) vagy a női ág előnyben részesítésén vagy kizárólagosságán], a → legfiatalabb fiú jogán vagy a → legidősebb fiú jogán. Előfordult, hogy a patrilineáris és a matrilineáris öröklés (→ apaági leszármazás, → anyaági leszármazás) együtt keverten jelentkezett. „A melanéziai Ontong-Jáva szigeten a nők vagyona (kert, ház, földművelő eszközök stb.) anyai ágon nőről nőre, anyáról leányra szállottak; ugyanakkor a férfiak tulajdonát (csónakok, halászó eszközök stb.) anyagi ágon férfitól férfi örökölte” (Bodrogi Tibor). Az öröklés joga elsősorban a leszármazókat (→ leszármazók [lemenők] öröklése) illette; ezek hiányában rendszerint a felmenők (→ felszállók [felmenők] öröklése) javára nyílt meg az örökösödés, vagy egyes népeknél kifejezetten az oldalág (→ oldalág öröklése) részesült előnyben, sokszor függve a javak ősi (→ őrség), → szerzeményi javak ingó vagy ingatlan voltától is. Az öröklés szabályai rendkívül változatosak voltak országonként és népenként; különösen figyelemre méltó kuriózumok olvashatók a primitív népek társadalmának szokásait megörökítő leírásokban. Rendszerint törvények határozzák meg a fejlett államokban is az öröklés uralkodó és kötelező szabályait (törvényes öröklés), de minden állam elismeri a végrendeletalkotás lehetőségét is. E szabályok mellett vagy ellenére a hagyományokat átmentő vagy a törvényi öröklés elveivel szemben a közmeggyőződést hűen tükröző új megoldásokat tartalmazó → öröklési jogi szokások is érvényesülnek, amelyeket egyes országokban sok esetben még a bírósági gyakorlat is elismer (→ még: osztály, → törzsöröklés). 2. Az öröklés kifejezést a néprajzban gyakran használják a hagyományozás értelmében. Irod. Gans, E.: Das Erbrecht in weltgeschichtlicher Entwicklung (Berlin, 192435); Bodrogi Tibor: Társadalmak születése (Bp., 1962); Tárkány Szücs Ernő: Results and Task of Legal Ethnology in Europe (Ethnologia Europaea, 1967); Birket-Smith, K.: A kultúra ösvényei: általános etnológia (Bp., 1969).