újmenyecske-főkötő | TARTALOM | újraosztásos földközösség |
a katonadal válfaja, a szolgálatra alkalmasnak bizonyult legények dalai a sorozástól a bevonulásig tartó időszakban. A Ferenc József-i korszak új stílusú, zömmel „civil” → népdalokból átalakított nagy csoportja, amelynek önálló típusa a sorozás lefolyásáról, érzelmi visszhangjáról szóló régies → katonakeserves és az újabb → sorozónóta. A legtöbb újoncnóta voltaképpen → búcsúdal és → panaszdal, mely az ősztől tavaszig tartó időszakban hangzott fel ( A májusba vót a vizitálás, Októberba lesz a masírozás; Vége van az aratásnak, El kell menni katonának...); ugyancsak búcsúdalok a bevonulásról éneklő daltípusok is. Mindezeket a katonaélet további folyamán, sőt még a leszerelés után is szívesen énekelték. Az újoncnóták ábrázolásmódja általában reális, tematikailag gazdagok, érzelmileg nemegyszer túlfűtöttek. Kisebb tartalmi csoportokat nem annyira időrend, mint inkább mondanivaló alapján lehet elkülöníteni. Egy évszázadon át volt népszerű a társadalmi igazságtalanság ellen tiltakozó panaszdal ( A gazdagnak öt-hat fiát nem bántják, A szegénynek, ha egy van is, elfogják; Szegénységet besorozzák, Uraságot otthon hagyják; Édösanyám, mi annak az oka, Hogy a szögény legény mind katona?...). Esetleg leleplező → csúfolók szólnak sikertelen vesztegetési kísérletről ( Hiába vitted a birkát, Katona lett az onokád!...). Ilyenkor hangzottak el a duhaj → mulatónóták, melyek híven tükrözik a bevonulás előtti legénybúcsú hangulatát, amikor az újonccal szemben a hatóság is, a szülők is elnézőbbek voltak. A lázadást a → betyárdalok fogalmazzák meg, némelyik sikeres szökésről, elbujdosásról tudósít. Az → átokdalok elátkozzák az urakat, a császárt, olykor még az édesanyát is a várható kemény sors miatt ( Állj meg, bíró, kutya bíró, Kerülj a kezemre!; Megátkozom akkor E széles világot!...). Az újoncnóták a szeretteitől, otthonától hamarosan elszakadó legény hangulatát tükrözik. Olykor a pajtásoktól is elköszönnek, néha hagyatkozva: kedvesüket legjobb barátjukra vagy édesanyjukra bízzák. Az apát, a testvéreket ritkán említik, minden érzelmi szállal anyjukhoz és szerelmükhöz kötődnek. Nekik jelentik be a kényszerű katonaságot ( Gyászba borult felettem az ég is, Mert katona lettem, rózsám, én is; Örültél a szülésemnek, Felneveltél a németnek; Ferenc Jóska karja alá adott kend...), tőlük búcsúznak legfájóbb szívvel ( Nehezen esik a járás, Tőled, rózsám a megválás; Gondját viseltem a jó édesanyámnak, De már látom, nem viselem gondját szegénynek.:.); mindkettőjüket kérik a szeretetre ( Arra kérlek tégedet; Ne felejtsd a nevemet!; Édösanyám, édösanyám, hallja kend! Rúlam soha el ne felejtközzön kend!...) és a maguk módján igyekeznek őket „vigasztalni” ( Ne sírj, babám, nem ér az már semmit! Száraz nyárfa ki nem leveledzik! Édesanyám, ne sirasson, Értem könnyet ne hullasson, Mert nem visznek akasztani, Csak a királynak szolgálni...). Közös még e dalokban a sirató anyák és szeretők említése ( De sok kislány hullajtja könnyeit! Katonának viszik a kedvesit; Három évet írt neköm a császár. Sirat engöm mindön barna kislány; Fák ágai mind kétfelé hajlanak; Édösapám, édösanyám úgy sírnak...); a tőlük vett végbúcsú, mely részben → szerelmi dal ( Isten veled, kis angyalom, utoljára!...), részben pedig → vőfélyvers ( Édösanyám, köszönöm a nevelést! Lehajolok, megcsókolom a kezét; Áldja mög hát a jó Isten kendtöket!...) átalakítása. Természetszerűleg csak az anyára vonatkoztatott dalcsoport fejezi ki a várható nehéz sors miatti elkeseredést, szemrehányást ( Édesanyám rózsafája, Én voltam a legszebb ága. Bár sohase nyíltam volna, Maradtam volna bimbóba! Bárcsak anyám féléves koromba Kötött volna követ a nyakamba! Adtad volna tejedet a lányodnak, Ne neveltél volna fel katonának!...), ugyanakkor az anyáé a sok aprólékos gond is ( Édösanyám, édösanyám, szödje össze kend a ruhám! Udvaromon hármat fordul a kocsi; Édesanyám, a ládámat hozza ki!...); rá vonatkozik a legtöbb kedveskedő és becéző kitétel is (édes, kedves, jó, felnevelő dajka stb.). Az újoncnóták kisebb részét nők szájába adják, pl. ilyen a búcsúzkodó párbeszédek egy része is ( Állj meg, rózsám, hogy kérdjem meg: Hogyha elmégy, hol kaplak meg? Magyarország közepibe, Egy kaszárnya van építve...). A bevonulásról, indulásról szóló dalok érzelmi tetőpontjához kapcsolódik a panasz, a keserűség és az átok, hangzik el a végbúcsú. Nemcsak a hozzátartozók, az egész természet is osztozik a mély fájdalomban ( Sirat engem a madár is, Földre hajlik még az ág is !...). Utalás történik a nagy útra ( Indulóra fütyül a masina; Budapestig le se szállok rúla...). A régiesebb típusú újoncnóták naiv paraszti szemlélettel ( Gőzkocsinak nincsen rúdja, Mégis elmegy messzi útra...) s főként átkozódva szólnak a vonatról ( Bár a kerék kitört volna alóla, Nem vitt volna messze Itáliába! A gőzösnek hat kereke, Bárcsak ízzé-porrá törne, Hogy minket el ne vihetne!...). Az elindulás és az utazás képei majd mind sötétek és vigasztalanok ( Megy a gőzös lefelé, Bodor füstje felfelé. Benne ül a regruta, Ki van a szeme sírva; Félrevágja a kalapját, Úgy siratja a hazáját: Hazám, hazám, édes hazám, Bárcsak határodat látnám !...).