Irodalom | TARTALOM | Forgách Ferenc |
FEJEZETEK
Míg a század derekán a latin nyelvű tudós humanista literatúra legtöbb művelője a főpapság (pl. Oláh), a polgárság (pl. Zsámboki), illetve a protestáns egyháziak (pl. Honter) köréből került ki, addig a század utolsó harmadában jórészt arisztokrata világiak, illetve a királyi vagy fejedelmi udvar szolgálatában álló nemesek léptek a nyomukba. Elődeikhez hasonlóan, ők is többnyire polihisztor műveltségűek, több tudományágban otthonosak, s a történeti-filológiai és jogi stúdiumokon kívül egy részük természettudományi, főképp orvosi tanulmányokat is folytatott. Többen közülük a humanista latin alkalmi költészetet is tovább ápolták, a magyar irodalmi fejlődés szempontjából azonban történetírói munkásságuk vált nemcsak arányaiban, hanem jelentőségében is legnagyobb hatásúvá. Bonfini nagy nemzeti történetének méltó folytatása, a latin nyelvű humanista történetírás kiforrott nagyszabású alkotásainak megteremtése az ő nevükhöz fűződik.
A századvég történetíró nemzedékének minden jelentős tagja Itáliában mélyítette el humanista képzettségét, s csaknem valamennyien a padovai egyetem neveltjei voltak. Padovában két ellentétes történetírói irányzattal ismerkedhettek meg: az egyik azt hirdette (pl. Francesco Robortello), hogy a történetírónak magyarázat és ítélkezés nélkül kell elbeszélnie a tényeket; a másik viszont azt állította (pl. Francesco Patrizzi), hogy a történetíró csak akkor áll hivatása magaslatán, ha ítélkezik és magyaráz, s ezáltal segítséget nyújt a jelen gyakorlati politikusainak. Ez utóbbi irányzatot, melynek az antik historikusok közül főképp Tacitus volt a mintaképe, egyrészt ennek munkái, másrészt a reneszánsz politikai elmélet nagy klasszikusának, Machiavellinek gondolatai ihlették. A kor valamennyi magyar történetírója ezt a politikus irányt követte, sőt a história mellett többen kifejezetten politikai tárgyú műveket is írtak.
Oláh és Zsámboki példája s szervezőmunkája jóvoltából kiváló történetírók nevelődtek a királyi Magyarországon (Forgách, Istvánffy), a humanista történeti és politikai irodalom legfőbb fókusza azonban a szuverén politikát folytató magyar fejedelmek erdélyi udvara lett. Báthori István nagyszabású uralkodói ténykedésében nem nélkülözhette a humanista politikusok szolgálatait; igyekezett ezért kiválóan képzett államférfiakat és írókat maga köré gyűjteni (Gyulai, Kovacsóczy, Berzeviczy stb.). Mivel tisztában volt a történetírás politikai funkciójával, tanácsadóinak, vezető hivatalnokainak ez irányú munkásságát szintén szívesen látta, sőt Mátyáshoz hasonlóan olasz történetírót is hívott udvarába (Brutus). Az erdélyi udvar és kancellária Báthori István utódai alatt is a politikai és történeti irodalom központja, illetve inspirátora maradt (Szamosközy, Baranyai Decsi).
Irodalom | TARTALOM | Forgách Ferenc |