Hajózási Szabályzat

10. fejezet - Az úszó létesítmények jelei, látható jelzések, hangjelzések, rádiótelefon, a víziút jelei

10.01 cikk - Vízijármű, úszó munkagép és úszómű azonosító jelei

1. Az úszóművön és az úszó munkagépen fel kell tüntetni az úszómű- bizonyítványban meghatározott nyilvántartási számot és a tulajdonos nevét, lakcímét. A nyilvántartási számok feltüntetésére a Szabályzat 2.01 cikk 3. pontjában foglaltak az irányadók.

2. A kishajó és a határvízi közlekedésben részt vevő csónak farrészén el kell helyezni a tulajdonos lakhelye (telephelye) szerinti ország lobogóját, vagy fel kell festeni az ország betűjelét.

3. Az "A" osztályú vitorlás kishajó a II. fokú viharjelzés ideje alatt - amíg a nyílt vízen tartózkodik - köteles jól látható helyen az "A" jelentésű kódlobogót (19. melléklet) viselni.

4. A 3.31. cikkben nem szereplő, csónaknak nem minősülő kishajónak - ha a testhossza a 15 m-t meghaladja - egy, minden oldalról jól látható, középen vízszintes vörös sávval ellátott, legalább 0,6*0,6 m méretű fehér lobogót kell viselnie.

5. A légijármű azonosító jeleit külön jogszabály határozza meg.

10.02 cikk - Kitűzőhajó jelzése

A kitűzőhajó elején egy háromszög alakú, középen zöld színű körrel ellátott, vörös színű lobogót kell elhelyezni.

10.03 cikk - Fény- és hangjelző berendezések

1. A 3. fejezetben meghatározott fényjelzések, továbbá a 4. fejezetben meghatározott hangjelző-berendezések jellemzőit a Szabályzat 4., 5. és 6. melléklete állapítja meg. Ezek irányadók a hajóútban levő műtárgyon, hajózási akadályon és a víziközlekedés irányítására szolgáló jelen és jelzésen használt fényekre is. A fényerősség tekintetében a hajózási hatóság a Szabályzattól eltérően is rendelkezhet.

2. A hajóúton és annak közelében a Szabályzatban nem említett fényt (fényforrást) tilos úgy elhelyezni, hogy az a Szabályzatban meghatározott fényjelzéssel vagy jellel összetéveszthető legyen, annak észlelését zavarja, illetőleg a közlekedés biztonságát egyéb módon (pl. elvakítással) veszélyeztesse.

10.04 cikk - Kivétel a fényjelzések alkalmazása alól

A 3.25 cikkben meghatározott fényjelzést a sport- és kedvtelési célokat kiszolgáló úszóművön nem kell alkalmazni, ha az a parttól legfeljebb 5 m-re nyúlik be.

10.05 cikk - A hajó jelzései tavon

1. Tavon kerítőhálóval halászó hajón a Szabályzat I. Részében említett jelzéseken kívül

nappal - két, csúcsával szembeállított, minden oldalról látható fekete kúpot,

éjszaka - egymás felett, egymástól 1 m távolságban, egy- egy szokásos, felül zöld, alul fehér fényt

kell elhelyezni.

2. Tavon a menetrend szerinti forgalomban közlekedő személyhajó és komp, ha a kikötő térségében más hajótól közlekedése elősegítését kéri (11.03 cikk 1. pont)

- nappal minden irányból látható zöld lobogót,

- éjszaka - a 3.08 cikk 1. a), illetve a 3.16 cikk 1. b) pontja szerinti fény fölött, legalább 1 m távolságban - minden irányból látható zöld fényt

alkalmazhat.

3. A hajó által jelzőeszközként használt lobogó, tábla, gömb, kúp és kettőskúp legkisebb megengedett mérete:

a) a lobogó, valamint a tábla hossza és szélessége 0,6-0,6 m,

b) a gömb átmérője 0,6 m,

c) a kúp magassága 0,6 m, alapátmérője 0,6 m.

d) a kettőskúp magassága 0,8 m, alapátmérője 0,5 m.

A vitorlás kishajónál az a)-c) pontokban foglalt méretek 0,4 m-re csökkenthetők.

10.06 cikk - Úszó munkagép horgonyainak jelzése a Rajka-Gönyű közötti szakaszon

A Duna Rajka-Gönyű közötti szakaszán (1850,2-1791 fkm) az úszó munkagép hajóútban vagy annak közelében elhelyezett horgonyait a hajóút jobb oldalán vörös, bal oldalán zöld színű úszóval kell jelölni és azokon éjszaka vörös, illetve zöld színű villogó fényt és radarjelet kell elhelyezni (8. melléklet A.1. és A.2. jel).

10.07 cikk - Rádiótelefon

1. A Dunán (1850,2-1433 fkm), továbbá a hajózható mellékágnak a dunai torkolatától számított 300 m hosszú szakaszán közlekedő gépi hajtású nagyhajót, továbbá a hajóútban vagy annak közelében munkát végző úszó munkagépet fel kell szerelni a 4.04 cikk 3. pontja szerinti rádiótelefonnal, amelynek 16. csatornáján (156,8 MHz) - menetben vagy munkavégzés közben - folyamatos figyelőszolgáltatot kell tartani. Más csatornára átkapcsolni csak a Szabályzat vagy a hajózási hatóság által előírt esetekben, rövid időre szabad.

2. Hajók - illetve hajó és part - közötti rádiókapcsolathoz a hajózási hatóság által meghirdetett csatornák használhatók.

3. Ha a hajók közötti rádiókapcsolat felvétele sikertelen, a Szabályzat szerinti hang- és fényjelzéseket kell alkalmazni.

10.08 cikk - A tavi kikötőből kihajózás jelzése

Ha a nagygéphajó tavi kikötőből kihajózáskor irányváltoztatás nélkül kíván továbbhaladni, ezt a szándékát - 6.16 cikk 2. pontjában előírt hangjelzések helyett - szükség esetén egy hosszú hang adásával jelezheti.

10.09 cikk - A tavi kikötő jelölése

1. A tavi kikötő jelölésére jégmentes időszakban, kellő magasságú oszlopon

- az egymólós kikötőnél a móló végén, minden oldalról látható villogó vörös fényt,

- a kétmólós kikötő bejáratánál, a mólók végén, a tó felől nézve, minden oldalról látható, villogó, jobbról zöld, balról vörös fényt

kell elhelyezni.

2. Az 1. pontban foglalt fényeket viselő oszlopokra vízszintes, váltakozva, a lámpával egyező színű és fehér, 1,5 m széles csíkokat kell felfesteni.

10.10 cikk - Komp- és révátkelés jelzése

1. A komp- és révátkelést a Szabályzat 7. melléklete szerinti E.4. a), vagy E.4. b) táblákkal kell megjelölni. A táblákat - a kikötőhelyeket összekötő egyenestől a parton mért - legalább 300 m vagy a hajózási hatóság által megállapított távolságban, mindkét irányban és mindkét parton el kell helyezni.

2. Az 1. pont szerinti táblákat ki kell egészíteni

a) B.8. számú jellel, továbbá

b) a komp és a tábla közötti távolságot mutató és

c) a szabadon közlekedő komp, illetve rév esetén "Komp" feliratú

kisegítő jelzéssel.

Forrás: Hajózási Felügyelet


Hajózási Szabályzat - Tippek vízitúrázóknak - Umann Kornél