dűlőút, düllő | TARTALOM | E, É |
a népi vonószenekar kísérő hangszereinek egyik játékmódja, amikor a kontra, a brácsa és a bőgő ritmikailag egybevágóan működik. Az ún. lassú düvő esetén a 4/4-es ütemű (rendszerint pontozott, alkalmazkodó ritmusú) melódiát -es alapritmus kíséri úgy, hogy egy vonóhúzással két
értékű (többnyire azonos magasságú) hangot legato játszanak, melyből a második hangsúlyos:
A lassú düvő kemény, feszes hatású tánczenét eredményez. A lassú düvővel kísért táncok tempóskálája igen széles. A gyorsabb (Mm.
= 130180) tempó mellett teljesen egyenletes lassú düvő az új stílusú táncok (lassú → csárdás, → verbunk) általános kíséretmódja. Lassúbb tempóban (Mm.
= 40126) a düvő rendszerint sánta, aszimmetrikus változatokban jelenik meg:
(erdélyi lassú és magyar). Az ún. gyors vagy sűrű düvő esetén a 2/4-es ütemű
-okban figurált hangszeres dallamokat
-os alapritmus kíséri, egy vonóhúzással két vagy négy hangot kötnek össze:
Lassúbb tempó mellett (
= 80110) a gyors düvő is sánta ritmusú:
A gyors düvő a
-os metrumú régi stílusú táncok kíséretmódja (→ cigánytánc, → kanásztánc, → legényes, → marosszéki forgatós). Erdélyben általános, az Alföldön és a Dunántúlon szórványos. Az erdélyi románok, szlovákok, morvák, goralok és cigányok régies táncait is gyors düvő kíséri. A zenészcigányok düvő szava a cigány dui var (’kétszer’) számnévi kifejezésből eredhet (vö. az indogermán nyelvek 2 számnevével), s a két ritmikai értéket összekötő játékmódra utal. (→ még: bőgőzés, → esztam, → tánczene) Irod. Lajtha László: Széki gyűjtés (Bp., 1954); Martin György: A néptánc és népi tánczene kapcsolatai (Tánctud. Tanulm., 196566, Bp., 1967); Sárosi Bálint: Die Volksmusikinstrumente Ungarns (Leipzig, 1967).