szolgabíró | TARTALOM | szolgafa, főzőfa |
a mezei munkásdal válfaja, a gazdacselédek életéről szóló és körükben ismert lírai dal. A hasonló társadalmi helyzet és elnevezések vagylagossága miatt sem mindig lehet elválasztani az uradalmi cselédek → béresdalaitól, bár a szolgadalok kevésbé közösségiek és a panasz tárgya is eltérhet. A szolgadalok száma nem nagy, többnyire → népdalból átalakítottak, kevés a saját lelemény. Ezek közül alig egy-kettő kerül vissza a parasztokhoz ( Érik a szőlő, hajlik a vessző, bodor a levele…), pedig éneklési alkalmaik jóformán csak számban tértek el. A szolgadalok között alig van más, mint → panaszdal és a végzésről szóló → átokdalok. Saját dalkincsük annyira összefonódott, hogy erőltetés nélkül alig lehet tartalmi csoportokat kialakítani. Realista ábrázolásmódjuk ellenére sem részletezők, keveset tudunk meg belőlük a szolgák mindennapi életéről. Az életük minden percét lefoglaló munkára pl. szerelmi ( Elereszti szabadjára a lovát És öleli reggelig a babáját…), panasz ( Mikor én szolgává lettem: Szántogatok a más szántóföldjébe…) s főként végzési dalaikból ( Mától fogva nem vakarok ökröt, se tehenet! Verje fel az udvarukat a gyom meg a dudva. Vasvilláját, isztikéjét egye meg a rozsda…) tudunk meg közelebbit: inkább utalnak a látástól vakulásig tartó munkaidőre ( Adj, Uram, adj esőt!: Szolga-nyugvó időt! Aladáron azé nem jó szógáni, Korán rögge ki kő mönni szántani. Gyertyavilág ég az ólba; Az én rózsám gyenge karja Most is a lovat vakarja…) Bennkosztos cselédekről lévén szó, panaszdalaik központi kérdése a gyenge élelmezés ( Itt hagyom, itt hagyom én már ezt a gazdát! A vacsorám egy keserves sóhajtás…): ezt ritkábban → ellentét ( Panaszból adnak eleget…) sokkal inkább → túlzás formájában ( dióhéjjal mért pálinka: három töpörtyűvel rántott fuszujka; kissujjához szabott szalonna: körme között hozott parányi túró stb.) fejezik ki. Ezeken kívül állandó jelzők is kialakultak (apró gombóc; büdös laska, pálinka; keserves káposzta; kukacos borsó, túró, ócska pálinka; penészes túró stb.), ezek kisebb része a rossz ruházatra (csula kalap; likas dolmány; rongyos nadrág stb.) és magára a gazdára (huncut, mérges, rossz stb.) vonatkozik. A bánásmód a szolgadalok másik fő témája, részben általános ( Megtanultam, hogy ke tűrni, szenvedni: Nem volt benned egyetlenegy víg napom…), részben gazda-ellenes ( Elmondja azt a rossz gazda mindennek: Jaj, be mérges az én gazdám! Örökké csak acsarog rám…) megfogalmazásában. A súlyosabb ellentétekről (ilyen pl. a verés: Elővette a béresit, megverte: Törjön el a keze, hogyha szolgának pofont ád!) ballada-kezdemények (moldvai: Szolgalegény halála; alföldi: Mónár Misa három lova fekete…) szólnak, bár ezek nem bontják ki a mondanivalót, mint néhány, ugyancsak szolgát szerepeltető klasszkus népballada és népmese. Lényegében a gazdákra mondott átok jellemzi a végzésről szóló → búcsúdalokat is ( Indulok, gazduram, jó napot kívánok: Mikor a szógának telik esztendeje…) esetleg Petőfi Sándor Alku c. dalának mintájára utasítják el a felajánlott továbbszolgálást. A szolgák szerelmi dalainak száma jelentéktelen ( Ne nézd, rózsám, szennyes vagyok!) alig ismerünk átalakított → mulatónótát ( A szógának csak egy innepje van… Nem adom a jó bort, a rossz pálinkáért, Sem a szógalegént a gazda fiáért!…). A szolgadalok 12, legfeljebb 3 versszakosak, a sorok szótagszáma 8, 11 és 12. Majdnem minden dal egyesszámban szól: a realizmussal is megférő túlzás és sokféle átokformula jellemzi. Irod. Katona ImreMaróthy JánosSzatmári Antal (szerk.): A parasztdaltól a munkásdalig (Bp., 1968); Ortutay GyulaKatona Imre: Magyar népdalok (II., Bp., 1970).