summásbanda, summáscsapat | TARTALOM | summásgazda, csapatgazda, csapatvezető |
a mezei munkásdal válfaja, a summás életéről és érzelmeiről szóló ének. A summásdal lényegében e század első felének terméke, az → új stílusú magyar → népdal legelevenebb hajtása. Az életforma sajátosságából következik közösségi jellege, a külső keretek hasonlóságából pedig nagyobb részének a → katonadalból való származása. E summásdalok nem közismertek, csak az ő körükre korlátozódnak. A más mezei munkások dalaival való hasonlóság részben közös forrásra ( A bakának //béresnek-summásnak// jól van dolga…), részben kölcsönhatásra (közös daltípusok: Lement a nap, még sincs este; Ha akarok, új esztendőt csinálok…) vezethető vissza. Mindenesetre a summások dalkincse a többi mezei munkásénál (→ aratódal, → béresdal, → szolgadal, → gányónóta) gazdagabb és csiszoltabb. Számukra a dal többet jelentett egyéni önkifejezésnél: a közösségi élet szabályozója és a szellemi közelharc fegyvere is volt egyszersmind. Így a summásdal megközelíti ugyan a → munkásdal fogalmát, de osztálytudatosságról nem beszélhetünk, még legharciasabb dalaik is (pl. Ha én egyszer tüzes mennykő lehetnék; Intéző úr, Isten verje meg magát!…) katonadalok átalakításai. Az új stílusú summásdalok kevés korábbi költői hagyományt tartottak fenn, kimutatható a → bujdosóénekekkel való rokonság ( Elmegyek, elmegyek, el is van vágyásom, Ebbe a tanyába nincs már maradásom…); néhány korábbi motívum szerepeltetése (pl. madártól küldött üzenet: Madárka, madárka, dalos kis madárka; a páva mint a szabadulás jelképe: Tekintetes intéző úr háza, Rászállott egy aranyszárnyú páva; Az is azért szállott a házára: Summáslányok szabadulására). A legtöbb summásdal katonadalból átalakított és egyben kissé „elnőiesített” is ( Édesanyám, hol van az az édes tej, Kivel engem summáslánynak nevelt fel? El kell menni summáslánynak messzire; Engem, babám, visznek summáslánynak…). Különben az átalakítás egyetlen szó cseréjétől (százados, őrmester helyett intéző, ispán úr, segédtiszt; fegyver helyett kapa stb.), kisebb tartalmi módosításon keresztül ( Három évig //hat hónapig// nem eszem a kenyerét…) a teljes átalakításig terjedhet. A summásdalokban is benn maradhatnak szerepüket vesztett szavak (kiváltás, szabadságos kis könyv stb.) és kifejezések ( Mennek haza végleg szabadságra…), esetleg tréfából tudatosan is megtartva (az uradalomtól kapott sarlóra: Őfelsége, Aspic Viktor, azért csináltatta!…). A summásdalok a munka kezdő- és végpontja közé illeszkednek, tartalmilag jól csoportosíthatók. Mivel ábrázolásmódjuk realista, a summásélet bemutatására közvetlenül is felhasználhatók. Az → újoncnótákhoz hasonlóan ábrázolják az elszegődést, utazást ( Az van írva a levél belsejébe: El kell menni huszonkettedikére; Ha elindult ez a gőzös, hadd menjen! Sirass, anyám, mert nagy rabságba visznek!…); ők is utalnak várható nehéz életükre és átkot is mondanak ( Verje Isten, ki a gőzöst csinálta, De még azt is, ki a vasat lerakta! Elviszi a summásokat messzire: Sej-haj, az uraság keserű kenyerire…). Az uradalomban töltött summásidő még a nagyobbfokú hasonlóság révén a → kaszárnyanóták segítségével kerül bemutatásra: a korai ébresztő ( Korán reggel szépen szól a pacsirta. Summásgazda az ágyában hallgatja; Nyári Ferenc ha bemegy a hodályba, Költögeti a lányokat sorjába…), a sorakozó ( Intéző úr udvarában van egy fa: Párosával áll a summás alatta…) és a felügyelet ( Az ispán úr ha kimegy a dűlőre, Belenéz a messzelátó üvegbe…). A mindennapi munka jellegéről úgyszólván semmit meg nem tudunk, még a puszta tényközlés is kevés ( Meg-megállok, tisztítom a kapámat, Hideg vizzel megöblítem a számat…), esetleg a szerelmi és a végzésről szóló dalokban panaszkodnak ( Deres a répa levele; Fázik a summások keze. Ha fázik is, dolgozni kell, A summásnak szenvedni kell!…). Tiltakozó dalaik majd mind az esti munkameghosszabbítás ellen lázadoznak ( Este felé van az idő, Nem parancsol az intéző!…). → Panaszdalaikban a szállás ( A szécsényi nagy hodályba a vaságyon Nem jól van a fejemalja csinálva; Lukas a hodály ajtaja, Hideg szellő fúj be rajta…) és főként az élelmezés ( Ments meg, Isten, summás lenni: Egyenként ételért járni! A sok szegény summásoknak éhen kell dolgozni!…), visszásságait fogalmazzák meg, legtöbbször nem is általánosságban ( Savanyú bab, döglött birka jár a számunkra…), hanem konkrétan és személy szerint éneklik ki a vétkeseket ( Kovács Ferenc görbe kése Vékonyan jár a kenyérbe. Ha kérjük a kenyerünket, Elkeríti istenünket; Apas Pista zsír árán vett kerékpárt, Avval csalta meg a szegény summását…). E dalok nem kímélik az uradalmi vezetést sem ( Intéző úr, Isten verje meg magát! Egye meg már maga a többi babját!…), → átokdalokban fogalmazzák meg ítéletüket ( Ha én egyszer tüzes mennykő lehetnék, Intéző úr szobájába becsapnék. Agyonvágnám, intéző úr, magát is, Meg azt a sok ingyenélő kutyát is! Segédtiszt úr, nem kívánok egyebet: Hónalj-mankón keresse a kenyeret!…); ilyenek eléneklésére azonban főként csak a munkaidő vége felé került sor. Uradalmi munkahelyükön raboknak érezték magukat ( Ez a major tüskével van kerítve, Alig várom, kimehessek belőle!…), megszólal a honvágy ( Rágondoltam: van énnékem egy hazám is…) és a → szabadságos katonadalok helyeit veszik kölcsön várakozásuk kifejezésére ( Ha elkezdem a napokat számolni…). Új, bérmunkára való mozzanat kerül be a summásdalokba: az őszi elszámolás kérdése ( Minden be van takarítva, Csak a péz nincs a markunkba; Intéző úr, adja ki a munkakönyvemet, Már én többet nem kapálom a répaföldet!…). Leszerelő katonák módjára örvendeznek ( Nagy örömmel ránézünk egymásra: Kitelik az időnk nemsokára!…), fogadják meg, hogy soha vissza nem térnek ( Visszajövetelem csak akkor lesz nekem, Majd ha egy szem búza száz keresztet terem…) és örömmel köszöntenek be otthon ( Édesanyám, adjon Isten jó estét! Letelt már a summásidő…). A summásdalok zöme 11, kisebb része 12, 10, 13, 14 és 8 szótagos sorokból áll; háromnegyedrésze egyetlen 4 soros szakasz, a többi is legfeljebb 23 versszakos. Csak minden negyedik kezdődik természeti képpel, annál több viszont a felkiáltás, megszólítás és a → párbeszéd. A dalok többsége többesszám első személyben, tehát csoportja nevében szól. Dallam szempontjából a többség új stílusú, visszatérő szerkezetű (ABBA) és ereszkedő vonalú. Irod. Koós Imre: Summásélet (Borsodi Szle, 1960); Tanner József: Egerszalók. A szolgaságtól a szabadságig (Bp., 1961); Bodgál Ferenc: Borsodi summásdalok (Borsodi Szle, 1962); Katona ImreMaróthy JánosSzatmári Antal (szerk.): A parasztdaltól a munkásdalig (Bp., 1968).