zsoltár | TARTALOM | zsoltárfogó, zsoltárszorító |
→ hősmese, amelynek magyar változatai két redakcióra oszlanak. Az első: beteg (síró-nevető szemű) király állapotán csak egy csodálatosan éneklő madár tud segíteni, mely már egyszer birtokában volt. A király három fia a madár keresésére indul. A két nagyobb szívtelenül viselkedik egy rókával (farkassal), s ez kővé változtatja őket (vagy más módon teszi lehetetlenné, hogy útjuk céljához elérhessenek). A legkisebb királyfi megosztja a rókával úti elemózsiáját (vagy meggyógyítja), ezért a róka hozzászegődik útitársul és tanácsadóul (→ csizmás kandúr, a, → hálás halott, a. a) Segítségével megtalálja az aranymadarat, meg is fogja, de tanácsadója utasítását nem tartja be s emiatt fogságba esik. Innen csak akkor engedik szabadon, ha elhoz egy táltoslovat. b) A táltoslovat is sikerült megtalálnia és elfognia, de ismét nem tartja be a róka utasítását s ismét fogságba esik. Csak akkor engedik szabadon, ha elhoz egy aranyhajú királykisasszonyt. c) Az aranyhajú leányt végre sikerül elhoznia. A táltosló gazdájánál a róka átváltozik aranyhajú leánnyá, s ő megy be a királykisasszony helyett. Mikor a királyfi a királykisasszonnyal és a lóval már messze jár, visszaváltozik rókává, és utánuk megy. A zsoltáréneklő madár gazdájánál a róka zsoltáréneklő madárrá változik, s mikor a királyfi az aranyhajú leánnyal, az aranylóval és a valódi zsoltáréneklő madárral már messze jár, visszaváltozik rókává, és utánuk megy (→ hármasság). A legkisebb királyfi a róka határozott tiltakozása ellenére bátyjait életrekelti, megmenti az akasztófától, ezek azonban irigységből kezét-lábát levágják, szemét kiszúrják, s egy kútba vetik (→ Igazság és Hamisság). Otthon azt állítják, hogy ők hozták el a zsoltáréneklő madarat, a madár azonban nem szólal meg, s a király továbbra is beteg marad. A legkisebb királyfi a kút vize vagy a róka segítségével újra visszanyeri szemevilágát és tagjai épségét, s hazatér a királyi udvarba. Jöttére megszólal a zsoltáréneklő madár, énekétől a király és az ország betegei, öregjei meggyógyulnak, megfiatalodnak. A két idősebb testvér elnyeri méltó büntetését, a legkisebb elnyeri a trónt, és feleségül veszi az aranyhajú leányt (AaTh 550). A nagyon világos szerkezetű redakciónak 17 magyar változata van. A másik redakció sokkal kevésbé egységes, változatai gyakran keverednek más típusokkal. A két redakcióhoz három bevezető motívum kapcsolódik: a) bevezetés: → síró-nevető szemű király, a; b) bevezetés: egy király gyönyörű templomot építtetett és összehív mindenkit, hogy megcsodálják. Egy öreg remete szerint csak akkor lenne igazán szép, ha benne énekelne a zsoltáréneklő madár; c) (jóval ritkább) bevezetés: a királynak van egy aranyalmafája (rózsafája), melynek termését (virágát) sohasem láthatja, mert mindig ellopja a zsoltáréneklő madár. Három fiát kiállítja őrizni. A két nagyobb elalszik, a legkisebbnek sikerül egy tollát kitépnie (→ Hamupipőke királyfi, → Árgirus). Apja elküldi, hogy hozza el a zsoltáréneklő madarat. A kellőszámú ép, tiszta változat esetén világosabban körvonalazható második forma a b) bevezetésből indul ki. A három királyfi útrakel a zsoltáréneklő madár után. Útelágazáshoz érnek. Három út vezet tovább, a boldogság útja, a mindenek útja és a veszedelem útja (vagy hasonló). A két idősebb a két elsőn, a legkisebb a veszedelem útján folytatja vándorlását. Három öregasszony igazítja útba (→ élet fiatalító vize, az), akiktől táltos lovakat és → mágikus tárgyakat kap. Ezek segítségével legyőzi a kapuőrző sárkányt és megszabadítja a zsoltáréneklő madarat. Kiváltja bátyjait a fogságból, ezek elfogyasztják elemózsiáját s a sajátjukból csak keze-lába levágása és szeme kiszúrása árán adnak. Beledobják egy kútba és otthagyják (Igazság és Hamisság). A zsoltáréneklő madarat magukkal viszik. Otthon azonban nem szólal meg. A kis királyfi a kút vizétől visszanyeri testi épségét s bátyjai után megy. Megjelenésére a zsoltáréneklő madár a templomban énekelni kezd. A király és az ország öregei, betegjei meggyógyulnak, megfiatalodnak. A hűtlen testvérek elnyerik büntetésüket, a legkisebb a koronát (MNK 550B*). A redakciónak 17 jórészt az AaTh 550 és AaTh 551 típusokkal, de más meserészletekkel is kontaminálódott változata van. Az újabban feljegyzettek világosabb felépítésűek, ehhez talán hozzájárult Benedek Elek zsoltáréneklő madár c. meséjének országos elterjedése is. A mese egész Európában ismert. K-európai változatai világosabb szerkezetűek, tipológiai szempontból jobban körvonalazhatók. Irod. Berze Nagy János: Baranyai magyar néphagyományok (II., Pécs, 1940); Dégh Linda: Kakasdi népmesék (I., UMNGy, VIII., Bp., 1955); Berze Nagy János: Magyar népmesetípusok (II., Pécs, 1957); Földyné Virány Judit: A bodrogközi Láca népmeséiből (Sárospatak, 1957); Andrejev, N. P.: Az orosz mesetípusok Aarne-rendszerű mutatója (MNK, I., Bp., 1960).