A HATVANAS ÉVEK PRÓZAÍRÓI | TARTALOM | SOMOGYI TÓTH SÁNDOR (1923) |
FEJEZETEK
Az irodalom egy-egy korszakának s ezen belül egy-egy műfajának reálisan értékelhető összképét természetesen több együttélő írónemzedék munkájának összessége nyilvánvaló egymásrahatása, hasonlósága és különbözősége adja. Különösen fontos ez irodalmunk legutóbbi szakaszában, amikor az összkép időleges hiánya az ötvenes években éppúgy politikai okokból irodalomtörténeti jelentőségűvé vált, mint a hatvanas években a századelő óta sosem látott-hallott teljes színskála és összhangzat.
Csupán a rendszerezés kényszere miatt vizsgáljuk külön lehetőség szerint egyeztetett kronológiai és tartalmi-tematikai sorrendben az 1956 után pályára lépő új írók munkásságát, tudva, hogy eredményeik és kudarcaik csak idősebb pályatársaik hasonló irányú törekvéseivel összefüggésben minősíthetők érvényesen.
A kronológiai és tartalmi sorrend szerint, az 1956-os népfelkelést követően kétségtelenül a legfontosabb a valóságot közvetlenül megjelenítő prózairodalom megrendült hitének és hitelének megerősítése, a szocialista eszményeket valló és vállaló, társadalompolitikai elkötelezettségű realizmus folyamatosságának helyreállítása volt. Határozott szemléletű, markáns tehetségű fiatal írók Galambos Lajos, Szakonyi Károly, Kertész Ákos, Gáll István, Bertha Bulcsu, Gerelyes Endre és mások léptek fel 195862-ben e program jegyében, de önmagukban ezt a nagy feladatot aligha teljesíthették volna meggyőzően, ha nem támogatták volna őket Illés Bélától Darvas Józsefig az idősebb írók, példájuk lehetett Dobozy Imre, Cseres Tibor és mások aktuális, politikus munkássága, s főként: ha a szocialista elkötelezettségű, realista próza életerejét nem igazolta volna fényesen a hatvanas évek első felének néhány remek regényszintézise: Sánta Ferenc: Húsz óra, Darvas József: Részeg eső, Cseres Tibor: Hideg napok, Fejes Endre: Rozsdatemető című műve.
Hasonlóképp a hatvanas évek közepén fellendülő új szociográfiai hullám aligha ért volna olyan magasra és nehezen tört volna utat például a Magyarország felfedezése reprezentatív fórumáig egyedül az új szociográfusírók Csoóri Sándor, Csák Gyula, Mocsár Gábor, Végh Antal, Kunszabó Ferenc és mások izgalmas műveivel. De ismét rangot adott e műfajnak az összehasonlítás távlatával együtt például Féja Géza: Sarjadás, Kodolányi János: Második baranyai utazás, Darvas József: Orosházi változások, Erdei Ferenc: Város és vidéke című műve, a magyar falu és a városi életforma legnagyobb történelmi-társadalmi {1034.} változását regisztrálva élénkítette az új népismereti igényt az újra megszólaló Tamási Áron, Veres Péter, Szabó Pál, s ezen az ágon olyan remekmű is született, mint Illyés Gyulától az Ebéd a kastélyban.
Az epikai világkép és stílus modernizálásának a hatvanas évek második felében szembeötlő kísérletei sem kapcsolhatók kizárólag ekkor föllépő, újító írók, esszéisták Hernádi Gyula, Gyurkó László, Kardos G. György, Vitányi Iván, Konrád György, Maróti Lajos és mások munkásságához. Éppen ez a kísérletező, újító nyelv jellemzi Déry Tibor újabb művét, a G. A. úr X-bentől a Képzelt riportig, ekkor jelennek meg csak néhány példát említve Örkény István modern groteszkjei és egypercesei, Karinthy Ferenctől az Epepe, Mészöly Miklós új regényei és "szövegei", sőt újra felbukkannak Szentkuthy Miklós meghökkentő kísérletei is.
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján az egyes áramlatok, tendenciák, "iskolák" folytonossága mellett az irodalmi közvéleményben előtérbe került a tényleges nemzedékváltás problémája. Fiatal, tehetséget mutató írók sokasága tűnt fel egyelőre szétszórtan, rendszertelenül , és egyidejűen erősödött a társadalmi-olvasói igény a másféle életélmények és körülmények között felnövekedett fiatalok, új korosztályok életének hiteles ábrázolására. Kérlelhetetlen szempontok is sürgették a váltást: ebben az évtizedfordulóban távoztak el olyan, a múlt irodalomtörténeti korszakait a jelen irodalmával elevenen összekötő mesterek, mint Kassák Lajos, Füst Milán, Tersánszky Józsi Jenő. Elmentek a szocialista magyar próza veteránjai: Illés Béla, Lengyel József, Gergely Sándor és Kahána Mózes. Gyors egymásutánban zárult le az egykori népi író mozgalom vezetőinek életműve: meghalt Tamási Áron, Kodolányi János, Veres Péter, Szabó Pál, Erdei Ferenc, Darvas József s végül Németh László. Néhány nagy kivétel Illyés Gyula, Déry Tibor, Vas István, Illés Endre mellett hirtelen a minapi "derékhad"-nak kellett hozzásúlyosodnia az irodalomban és az irodalmi életben a senior-szerephez. És a prózában jórészt teljesíthetetlen nagy ígéretekkel elmorzsolódott a "megújulás nemzedéke" is; fájdalmasan korán meghalt Szántó Tibor, Kamondy László, Szabó István.
A hetvenes évekre bizonyosan eljött egy új prózaíró nemzedék fellépésének ideje, sőt, a kritika megállapításai szerint már meg is késett: nem számában és nem a megjelenés idejében, de a jelentős, eredeti, nagy művek alkotásában ez a felszabadulás utáni harmadik hullám.
A HATVANAS ÉVEK PRÓZAÍRÓI | TARTALOM | SOMOGYI TÓTH SÁNDOR (1923) |