66. A REALIZMUS ÚJ IGÉNYÉNEK JELENTKEZÉSE A REGÉNYBEN | TARTALOM | Az első sikerig (1881) |
FEJEZETEK
Kettős irányulás jellemzi a kiegyezést követő magyar realista törekvéseket. Városias élményszínezet, a modern vagy félmodern eszmeáramlatokkal való találkozás, nem végleges, de erőteljes szakítás az epikai hagyománnyal ez különíti el az úgynevezett polgári realisták (Bródy Sándor, Justh Zsigmond, Iványi Ödön, Ambrus Zoltán stb.) művészetét. Igyekeztek áthidalni azt az {703.} ütemkülönbséget, amely az európai és a magyar fejlődés között alakult ki a szabadságharc leverése után. Velük viszonylag egyidőben bontakoztak ki azok az íróegyéniségek, akik a magyar epikai hagyomány felől indultak.
Kemény és némiképp Arany példája segítette Tolnai Lajos pályakezdését, Mikszáth pedig Jókai romantikájának ösvényein indult el. A hagyomány ellentétes volt a polgári realizmussal, ugyanakkor megvolt a maga eszmevilága, világirodalmi orientációja és epika-eszménye. Az említett írók még abban az esetben sem tudtak teljesen szakítani e szövevénnyel, ha a szakítás olyan látványosan történt meg, mint Tolnai esetében. Számtalan lehetősége volt a keveredésnek, a szemléleti maradványok továbbélésének.
A realizmus és a romantika válaszútján lépett fel Mikszáth, az átalakulás korának művésze volt. Népszerűsége vetekedett a fénykorát élő Jókaiéval, de egyformán támadták a radikális orgánumok és a Gyulai-iskola. Emez rendszerint felületes lélekrajzát, anekdotázó, a szilárd szerkezetet a poénnek alárendelő hajlamát hibáztatta. Amazok hiányos műveltségét, a modern eszmeáramlatoktól való óvakodását vetették szemére. Úgy látták, hogy nem fogta fel az egyetemes emberiség eszmekörét, egyetlen szóval sem segítette a haladó törekvéseket. Az életműve körüli viták utóbb sem ültek el, hatásuk bizonyos tekintetben érezhető még ma is.
66. A REALIZMUS ÚJ IGÉNYÉNEK JELENTKEZÉSE A REGÉNYBEN | TARTALOM | Az első sikerig (1881) |